Jimmy Dijk in Hengelo: "Dat Nationaal ZorgFonds kan er komen"

9 februari 2024

Jimmy Dijk in Hengelo: "Dat Nationaal ZorgFonds kan er komen"

Foto: SP Hengelo

Vrijdag 26 januari was er in de Schouwburg Hengelo een informatie- en discussieavond over het Nationaal ZorgFonds. Voor een zaal vol met mensen werd in Hengelo een gesprek gevoerd met ervaren zorgverleners werd over de effecten van de marktwerking op hun werk en het eigen risico voor mensen die zorg nodig hebben.

Gespreksleider was journalist Jan Medendorp (o.a. bekend van RTVOost). Hij sprak met de gasten en met het publiek over hun ervaring in de zorg en over de noodkreten hoe het anders moet. Gespreksgasten waren o.a. Gert Müller, therapeut in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) en Allard Dijkstra, fysiotherapeut bij ’t Roessingh  en Jimmy Dijk, sinds kort fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer, die zijn visie op het Nationaal ZorgFonds  toelichtte: ‘In Nederland moet je kunnen rekenen op de zorg die je nodig hebt. Maar er staat een boete van 385 euro op ziek zijn: het eigen risico. De zorg is bovendien veel te bureaucratisch. En aan de marketing van zorgverzekeraars en het jaarlijkse overstapcircus worden miljarden verspild. Dat moet anders. Zonder onnodige bureaucratie en geldverslindende concurrentie. En voor alle mensen zonder een zogenaamd eigen risico te betalen.’

Op de vraag of dit haalbaar is antwoordde Dijk dat er nu een meerderheid in de Kamer is die het eigen risico af willen schaffen. En dat kan volgens hem dus nu geregeld worden.

En volgens Dijk kan dat: "Waar het merendeel van de partijen het niet aandurven wil de SP dat de winsten van aandeelhouders van de grote bedrijven worden aangepakt. Grote bedrijven maakten vorig jaar naar verwachting weer meer winst dan de 132 miljard euro winst in 2022. De afgelopen regeringen hebben die winst nooit willen afromen ten behoeve van al die mensen die met werken voor een dergelijke winst hebben gezorgd. De lasten moeten weer evenrediger worden verdeeld en die winsten ingezet voor zorg, onderwijs en alle voorzieningen die voor ons allemaal zijn."