h

Het is oorverdovend stil bij het Hengelose stadsbestuur. ‘Als je niks doet valt er ook niks te participeren’

28 februari 2024

Foto: SP Hengelo

“Dit college komt met niks. En ook over hun eigen slechte plannen willen ze geen openheid geven…” Het is de verzuchting van de SP fractie die halverwege de periode van dit college van Burgerbelangen, VVD, D66, CDA en PvdA moet constateren dat het lafheid troef is: “Van alle zogenaamde ‘ambities’ komt er maar amper weinig ter bespreking in de gemeenteraad. Hun plannen in het openbaar naar voren brengen, verantwoorden waar ze mee bezig zijn is blijkbaar teveel gevraagd. Ze willen hooguit een ‘bijpraatsessie’ met raadsleden toestaan. Voor de rest is het dood in de pot. En dat voor een college dat participatie van de inwoners voorop had staan. Conclusie: als je niks doet valt er ook niks te participeren.”

Het ongenoegen hierover bij de SP is groot, zo mag blijken. De partij krijgt hierin bijval van tal van in- en outsiders in de Hengelose politiek. Het eerste jaar kon er feest gevierd worden met resultaten uit vorige collegeperiode. Een flink aantal woningbouwprojecten ging van start en levert nu langzamerhand meer woningen op. Dankzij een vorig college.

Het vernieuwde marktplein in de binnenstad kon vorig jaar worden geopend. Dankzij het vorige college met Mariska ten Heuw als SP wethouder.

Verder blijft het stil en worden raadsvergaderingen keer op keer afgezegd. Niks te bespreken vanuit het college van B en W. De afgelopen raadsvergadering moest slechts doorgang vinden om een vertrouwenscommissie voor de herbenoeming van de burgemeester in te stellen. Treurig.

De SP fractie bepaalt daarom keer op keer de raadsagenda door kwesties aan de orde te stellen waarop vanuit het college en de collegefracties niet of nauwelijks gereageerd wordt:

Een kleine greep uit die onderwerpen:

• Bezuinigingen op het ‘sociaal domein’. Het belangrijkste punt van verandering die wethouder Freriksen (Burgerbelangen) en Luttikholt (PvdA) bij aanvang in 2022 in brachten. Bij aanvang werden de cliëntenraad en de adviesraad sociaal domein niet betrokken. Vragen vanuit de SP over het waarom en hoe zijn steeds niet beantwoord. Ondertussen stelde de SP fractie het sluiten van belangrijke ontmoetingscentra voor oudere bewoners samen met hen aan de orde, maar kreeg geen antwoord: Het Dienstencentrum ’t Swafert werd gesloten evenals het ontmoetingscentrum Thiemshof. Bewoners presenteerden petities bij de PvdA wethouder. Die gaf steeds niet thuis met mooie verhalen dat ze er ‘mee bezig was’.

En verder een aantal onderwerpen waar de SP fractie in de gemeenteraad aandacht voor vroeg:

• Wateroverlast in de kelders van bewoners in flatwoningen, waar Welbions hoofdverhuurder van is. Wie helpt die mensen? Wat doet de gemeente?
  • De chaos voor passagiers en de sterk verslechterde werkomstandigheden van chauffeurs bij de overgang bij het aanbestedingscircus openbaar busvervoer. Keolis werd ingeruild voor Arriva. Hoera!. Wat een gekte. En de wethouder vervoer in Hengelo vindt het allemaal niet haar probleem. Ze schuift het af naar Zwolle.
  • De altijd voortdurende ellende met asbest. De brand van een pand met asbestdaken in Vroomshoop laat zien wat voor ellende ons nog steeds boven het hoofd hangt. In 2018 waren ambtenaren bezig met het plan ‘Hengelo Asbestdakvrij’. Het is nu ook hier stil. Onze vragen dringen aan op voortgang snelle asbestsanering.
  • Het tekort aan betaalbare sociale huurwoningen. Keer op keer bevraagt de SP het college over de lamlendigheid van haar beleid. Ze laten de markt bouwen, maar zelf willen ze niet eens inzetten op snelle renovatie van woningen, zoals bijvoorbeeld in de Theresiastraat in de Nijverheid.
  • De overlast die bewoners in Hengelo Zuid ervaren van de industriebedrijven, met name vanuit de asfaltcentrale. Het antwoord van het college is keer op keer. We zijn op de hoogte. Gaat u rustig slapen.

Het mag duidelijk zijn dat de SP fractie alles in het werk stelt om de gemeente Hengelo tot actie en sociaal beleid te manen. Maar zoals het gezegde luidt: ‘Met hoge heren is het kwaad kersen eten’.

De SP blijft zich verzetten tegen dit kleurloze college.